2013-12-09

Julbak; Havtornscurd

Julbak, nästan lika viktigt som julstädning. För vad är julen om man inte ägnar december åt att baka, åt att lyckas och att misslyckas? Att drömma om ett dessertbord som krymper ju närmare julen och verkligheten vi kommer.

Ovanligt tidigt drog jag igång julbaket för i år. Med en liten Underbar Beibi måste man passa på när tid finns, inte skjuta allt till den sista helgen före jul. Nåja, jag har dragit igång julbaket och redan passat på att misslyckas. Eller inte misslyckas direkt, men de nya recepten som jag har testat har inte visat sig intressanta nog att skriva om. Förutom havtornscurden. Oj, vad jag älskar!

Havtornscurden ska bli fyllning till småkakor som jag ännu inte bakat, och förhoppningsvis finns det curd kvar när jag väl ska baka - den är så god att den går att äta med sked.

Så, till samlingarna, här kommer receptet.
150g havtornspure (som man får genom att mixa havtorn och passera genom en sil)
1 ägg
25g smör
100g socker
Och så här gör man;

Vispa ihop alla ingredienserna i en skål, som ställs i en kastrull med sjudande vatten. Fortsätt att vispa/röra om tills massan är så tjock att den täcker baksidan av en sked utan att rinna av. Häll curden i en varm steriliserad burk med tätslutande lock. Kyl genast. Klart. Njut.

Håller 2-3 veckor i kylskåp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar