2012-02-15

Syrenbersån

Det fanns en syrenberså på torpet en gång i tiden. Hälften av den försvann när elledningarna skulle dras om. För syrenerna växte visst på den bästa parkeringsplatsen för elbolagets bil. Säljarna berättade att de hade försökt att plantera nya syrener, men de hade inte tagit sig.

Ett försök att skapa en ny berså ...
Själv behövde jag gräva upp syrener som växte mot ena väggen av torpet. Men jag ville inte kasta de uppgrävda syrenerna på komposthögen - så varför inte göra ett försök att lappa och laga bersån?

Om syrenerna tar sig får tiden visa. Jag blir inte besviken om det inte gör det - i det här ligger det ingen prestige, jag testar bara om jag kan flytta syrener.

Men så vet jag inte om jag nu prompt måste ha en berså. Visst kan de vara fina, och visst vore det mysigt att sitta där och dricka kaffe och äta pannkakstårta. Men jag har 2500 kvadratmeter tomt, så jag kommer nog att hitta en plats för sommarens fikapauser. Och om syrenerna skulle ta sig har jag ett annat problem, för hur beskär man syrener? Den blivande syrenbersån är ju i högsta grad ojämn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar